'' Cinta Tiga Suku.: pengalaman berkerja

pengalaman berkerja

Assalamualaikum . hello to all my readers . okayy kali nie nak update entry pasal "pengalaman berkerja" . ingatkan nak sambung entry pasal berakhirnya kisah kami part 2 . tapi , bila fikir fikirkan balik rasa macam takde faedah je tulis pasal bende tu . sebab aku rase bende tu macam luahan hati aku dan aku taknak laa bercerita pasal dye lagi . nanti kang tak pasal pasal aku teringat pulak dekat dye . mule la time tu nak mencari mop disebabkan banjir satu bilik . HAHA . okayy , acah je tu . pendek cerita , kalau dye still sayang pandai pandai laa dye cari aku kann . stop cerita pasal bende tu . so , hari ni aku nak kongsikan sikit pengalaman aku berkerja sebagai kitchen helpers .


hari ini adalah hari pertama aku mula berkerja . okayy , first time berkeja kan mesti ade perasaan gugup + happy + excited dan seangkatan dengannya . yelaaa , orang tak pernah berkerja kan mestilah tak tahu nak buat ape . masuk je restorant tu . supervisor tu pun bagi kiteorang kad then dye suruh tulis nama dekat kad tu . tujuan kad tu untuk aku punch kad tu setiap kali masuk kerja dan habis kerja . pastuh , akak tu ambil kan baju and apron then suruh aku dengan kawan aku tukar . lepas je tukar baju tu , akak tu kenalkan kiteorang dengan seorang abang nie . nama abang tu min . dye orang myanmar . so , kalau dye cakap malaysia kadang kadang aku sendiri tak faham . so , aku pun angguk dan iyekan jelaa ape yang dye cakap . mula mula dye ajar kiteorang cara nak platting , memasak , and macam macam lagi laa .


lagipun , selama nie abang tu sorang sorang je buat kerja tu semua . bayangkan laa dye kena memasak , platting , cuci pinggan . mesti penatkann . at least dengan ada nya kiteorang disitu berkurang sikit beban abang min tuu . hehe . overr keyhh , padahal aku duduk kat dapur tu tengok aje dye buat . kate baru masuk kann . HAHA . then , kalau ade mase terluang tu , pandai pandai laa cri ape yang perlu dibuat sebagai contoh basuh pinggan ke . susun pinggan ke . pastuh , tolonglah ape yang patot . tiba tiba adew seorang lelaki masuk dekat kitchen . actually , abang tu kerja dye buat air . and dari segi rupa dye nampak macam orang malay . memang takde campuran laa . aku nak tegur macam segan . nak panggil nama tak tahu . aku pun tengok laa name tag dye . tak silap nama abang tu karash gunung . yang penting ade perkataan gunung .


dalam hati aku cakap , biar betul nama dye ade gunung gunung bagai . rupa rupanya abang tu orang indonesia . patut lah name dye pelik semacam je . cara dye bercakap pun macam lainn .aku rasa dah macam restorant satu malaysia . hehe . yang lawak nya , aku nak basuh sudu garpu . aku tanya la abang tu kalau dah basuh nak letak mane . agaknya dye tak faham kowt bahase yang aku gunakan . dye pergi terangka macam mane nak cuci sudu garpu tu . siap ajar letak air sabun . then ambil berus dan cucikan dengan air bersih . ya allah . macam aku nie tak reti basuh pinggan mangkuk . tanam diri lah sape tak reti basuh pinggan mangkuk tu . wahai cik abang oii , saya reti basuh pinggan laa . cume lepas basuh nak letak kat mane ? sebab aku tengok dekat kitchen tu takde pulak tempat letak sudu . sebab tu lah aku tanyaa . haiyooo . bilaa abang min masuk kitchen barulah aku tanya dia . aku tengok dye bawak sudu tu keluar kitchen . aku dengan kawan aku dah tak tahan gelak time tu . sebab tanya lain jawab lain . hehe


pastuh , mase kiteorang dok rilex tiba tiba abang min tanya nak coffee ke takk . aku cakap laa tak nak . sebab aku tak suka sangadd minum kopi kopi nie . kawan aku je lah order cofee aku just order sky juice je . tak lama tu , dye bagi kiteorang air . aku pun minum je laa . lagipun tekak aku rase macam dah kehausan tahap maximum . dengan nikmat air sejuk tu . haihhh . legaa rasenya tekak walaupun hanya sekadar sky juice . HAHA . feeling macam minum air coca cola gituu . over sangadd kann . lepastuh , aku pun tanya kawan aku , kau minum air ape weyhh . tak nampak macam kopi punn . dye pun jawab . entah lah . aku rase nie bukan kopi rse macam teh ais je . HAHA . orang tu tak faham kodd ape yang kau cakap . haih , sabar jew laa . kalau waktu free kiteowang akan tanya la abag min tu ape ape . contohnya rehat pukul berapa then macam macam laa .pastuh , abang min tu tanya kiteorang kerja kat sini berapa lame , aku cakap la lepas dapat pergi mane mane aku berhentilah .


 pastuh dye tanya dah adew pakwe ke tak . soalan tu kelakar okayy . dye macam tahu tahu je kiteowang adew pakwe . haha . tiba tiba supervisor restorant tu bagi tahu yang dorang ade audit . alaaa , macam orang datang nak check kebersihan tu . then , kiteorang kena balik laa . sebab dokument kiteorang tak lengkap lagi . takut nati restaurant tu kena find . nasib baik tempat aku bekerja tu dekat dengan tempat kerja ibuu aku . ape ape hal aku callig calling je ibuu aku . at least aku dapat bekerja separuh hari . dan esok aku cutii ! haha . yeahhh . walaupun sekejap je mase aku bekerja yang penting pengalaman . HAHA . lepas nie pandai la aku bercakap bahasa myanmar . hehe . itu je lah cerita dan pengalaman aku yang dapat aku kongsikan . by the way , enjoy kerja dekat situu . walaupun penat . tapi macam macam yang boleh aku pelajari .


disinilah bermulanya pengalaman aku bekerjaa . HAHA 














0 budak awesome:

 
I LOVE MY BLOG